Muziek nodigt uit… Muziek maakt los!

Interview met Marjolein vanuit Kunstgebouw

Afgelopen week was ik weer op pad voor Doekunst. Muziekprojecten waarin je zowel de kinderen als de docenten probeert te inspireren en handvatten te geven om zelf de muziekles te herhalen en de vervolglessen te geven.

Dit keer ging de reis naar Brielle naar een SBO school. Een school met een diversiteit aan leerlingen; van autisme tot het syndroom van down. Dit keer kwam ik de gastles “Met je stem op Safari” geven, een project waarin ze letterlijk ontdekken wat je met het thema “dieren” allemaal met je stem kunt doen en dat ze dit ook kunnen vertalen naar beweging en een compositie.

De hele atmosfeer  in de school ademt rust en regelmaat uit, een hele prettige sfeer om in binnen te stappen. Wel merk ik ook de voorzichtigheid/angst die er is voor het “onbekende” en nieuwe dingen. Wat is het toch mooi om mee te maken dat je die drempel eigenlijk heel snel weg kunt nemen. Sommige docenten gaven aan toen ik binnen kwam dat leerlingen het heel spannend vonden en dat is iets waar je gelijk rekening mee houdt. Zodra ze merken dat er geen “goed of fout” is, het “niks moet, alles mag” principe en ook de leerkrachten zelf laten zien dat ze het leuk vinden om iets te bedenken, gaan de remmen steeds meer los. Eén van de leerlingen in de auti-groep ging ineens “aan” toen zijn lievelingsdier aan bod kwam, de wolf, en deed met het spel mee en maakte de geluiden. Ik zag zijn hele houding veranderen en de pretoogjes tevoorschijn komen. Fantastisch vind ik dat! Vervolgens was de groep zo enthousiast geraakt dat ik op het bord, terwijl ik de geluiden maakte, een dierencompositie maakte. “Wat voor geluid maakt een muis?”, “Hoe zullen we dat tekenen op het bord?”. Door middel van voelen, doen en vragen stellen kwam er iets heel moois uit en waren ze zo enthousiast geraakt dat de leerkracht gelijk door is gegaan met het maken van een eigen compositie. Wauw!

Nadat ik in een andere groep de les had gegeven, sprak ik nog even na met de desbetreffende leerkracht over de les. Deze was helemaal verbaasd dat een bepaalde leerling de hele tijd mee had gedaan met geluiden maken, zingen enz. Normaal gesproken komt er eigenlijk niks uit deze leerling. Ik weet wat muziek kan doen met mensen maar als je dat dan zo letterlijk in de praktijk tegenkomt dan word ik daar altijd nog stil van….

Muziek nodigt uit….Muziek maakt los!

 

21-09-2019

Ondersteunend lesmateriaal voor groepsleerkrachten

Lesmateriaal zien? Ga dan via onderstaande link naar de toolbox van COH (Cultuur op zijn Haags). Dit materiaal hoort bij 16 grote muziekprojecten, speciaal voor groepsleerkrachten op de basisschool, die gratis toegankelijk zijn. Wilt u gebruik maken van begeleiding op de werkvloer? Dat kan! Cultuurschakel werkt met subsidies waardoor een vakdocent met de leerkrachten aan het werk kan onder schooltijd. Neem contact op voor meer informatie!