“Spel” bij kleuters is bij heel veel leerkrachten wel bekend. En vooral ook wat het oplevert en dat het heel belangrijk is voor de ontwikkeling van het jonge kind. “Muzikaal spel” gaat daar eigenlijk nog een stapje verder in. Door te werken met een muziekhoek in de klas en net als bij gewoon “spel” impulsen te geven, materialen toe te voegen, te observeren en te reageren kunnen de kinderen zich enorm ontwikkelen. Niet alleen op muzikaal vlak maar ook op het gebied van taalontwikkeling, geheugen, reken-wiskundige ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische ontwikkeling. De muziekhoek leent zich bij uitstek voor creatief, coöperatief spel en zowel de jonge kleuter als de wat oudere kleuter kunnen daar goed samenspelen.
Om er een nog beter beeld bij te krijgen heeft Christiane Nieuwmeijer in samenwerking met “Meer Muziek in de klas” een video gemaakt; “Muzikaal Kabaal”. Christiane heeft jaren onderzoek gedaan naar muzikaal spel en heeft met diverse teams onderzocht hoe je muzikaal spel kan inzetten in de klas en wat ervoor nodig is om muzikaal spel gaande te houden.
Ik wil kleuterleerkrachten graag meenemen in het begeleiden van muzikaal spel! Uiteraard is het zo dat “muzikaal spel” tijd nodig heeft. Om de ontwikkeling te kunnen zien en te maken is het belangrijk om een wat langere periode hiermee te werken!
Er is mooi lesmateriaal ontwikkelt die de leerkracht de juiste handvatten geeft om met muzikaal spel om te gaan.
Training 'Muzikaal spel voor kleuters'
Bijeenkomsten: 4 bijeenkomsten, waarvan bijeenkomst 1 de startbijeenkomst is en ca 3,5 uur duurt en bijeenkomst 2-4, 2 uur duren.
Periode: We werken in 2 periodes van begin schooljaar t/m november en van ca half januari t/m april/mei. (december/begin januari en juni laten we hierbuiten)
Interval: De bijeenkomsten zijn om de ca 8 weken. In het midden daarvan is er een evaluatiemoment van 30-60 minuten om te kunnen bijsturen, observaties te kunnen bespreken en tips/suggesties te kunnen geven.
Appgroep: We werken met een appgroep om bevindingen in de kunnen delen en vragen te kunnen stellen.
Kosten: € 3500,- voor het hele traject inclusief reiskosten (6 deelnemers of meer: dan komt er per deelnemer 100 euro bij)
Lesmateriaal: €65,p per persoon incl. btw.
Locatie: De 4 bijeenkomsten vinden plaats op school. De tussentijdse bijeenkomsten ook maar kunnen in overleg ook online plaatsvinden.
Opmerking: Niet alle domeinen hoeven aan bod te komen. We kunnen 2-3 domeinen goed uitdiepen waardoor het overzichtelijk is en ervoor kiezen om op een ander moment nog een verdiepingscursus te doen. Ik beweeg daarin mee met de leerkrachten.
“Ze hebben het afgelopen jaar echt enorm veel geleerd. Dus taal, muziek, gehoor en beweging in de ruimte, interactie met elkaar, ruimtelijke ordening, motorisch/fijn motorisch (slaan/blazen/bewegen/hoe zet ik de IPad aan, wat zijn de stappen), wanneer begin ik. Het is eigenlijk zo complex met wat ze aangeboden en aangeleerd krijgen. Ze hebben aan heel veel doelen gewerkt vind ik.
Muzikaal spel werkt en verrijkt”
– Leerkracht Gabriëlschool Delft
Inhoud bijeenkomst 1:
We bespreken wat spel is en wat muzikaal spel is, we bekijken de video muzikaal kabaal, het hoofdstuk muziek maken komt (bijna) geheel aan bod, we bespreken hoe je een muziekhoek in kan richten, we proberen muziekinstrumenten uit, we bekijken video’s van muzikaal spel en oefenen impulsen samen die direct inzetbaar zijn in de klas
Inhoud bijeenkomst 2:
We herhalen, finetunen en verdiepen. (Inspelen op de behoefte van de leerkrachten). Afhankelijk van de ontwikkeling in de hoeken starten we met een nieuw domein. We oefenen in het observeren van de kinderen, oefenen met het lesmateriaal en maken afspraken voor de komende periode. We oefenen in het geven van impulsen die direct inzetbaar zijn in de klas.
Inhoud bijeenkomst 3:
Ik speel in op de behoefte van de leerkrachten n.a.v. de evaluaties. We gaan verder met het 2e domein, proberen allerlei materialen uit en bespreken hoe je dat in kan zetten in de klas. We oefenen in het observeren van de kinderen, oefenen met het lesmateriaal en oefenen nieuwe impulsen die direct inzetbaar zijn in de klas. We hebben het kort over muzikaal spel op school in de komende jaren.
Inhoud bijeenkomst 4:
Deze bijeenkomst staat in het teken van evalueren, beantwoorden van vragen, verdere verdieping waar nodig en het inbedden van muzikaal spel op school.