Workshops en trainingen: Muziek op school

cropped-logo-MI-digitaal-250x150-1.png

Muziekmethode kiezen

Duur: 2 à 3 bijeenkomsten van 2 uur
Doelgroep: Schoolteams

Krijg onafhankelijk advies bij het kiezen van een muziekmethode die past bij jouw school. Na deze cursus heeft het team een goed gefundeerde keuze gemaakt voor een muziekmethode die past bij de school.

Tijdens de eerste bijeenkomst ontdekt een afvaardiging van het team welke muziekmethodes er zijn. Jullie kiezen één of twee methodes uit die goed passen bij de identiteit en de wensen van de school.

Voor de eerste bijeenkomst heb ik kort telefonisch contact om de situatie van de school te leren kennen en me een beeld te vormen van de gedachten t.a.v. het vak muziek.

In de volgende bijeenkomst krijgt het team een introductie op muziekonderwijs en wordt de gekozen methode gepresenteerd. Alle teamleden geven in de tussentijd een aantal lessen uit de methode en evalueren dat in de afsluitende bijeenkomst. Je maakt afspraken over het toekomstige gebruik van de methode en bekijkt wat er nog meer nodig is om de methode goed te kunnen invoeren.

Na deze cursus heeft het team een goed gefundeerde keuze gemaakt voor een muziekmethode die past bij de school.

Muziekmethode invoeren

Duur: Maatwerk ca. 3 lessen van 45 minuten.
Doelgroep: Groepsleerkracht
Doel: Handvatten krijgen op de werkvloer bij het werken met de gekozen methode

Bij het invoeren van een methode lopen leerkrachten vaak nog tegen een drempel aan.

Het betreft dan vaak een stukje organisatie en een aantal vakvaardigheden.

Mijn ervaring is dat wanneer er ca. 3 momenten zijn waarop je samen voor de klas aan deze vaardigheden werkt, de drempel voor een heel groot gedeelte is weggenomen en dat de leerkrachten met veel meer vertrouwen aan de slag gaan met de nieuwe methode.

Co-teaching in de klas

Duur: Maatwerk ca. 3 lessen van 45 minuten
Doelgroep: Groepsleerkracht
Doel: Meer uit je muziekles halen, door samen te oefenen op de werkvloer.

Ik krijg vaak van leerkrachten te horen dat zij het lastig vinden om muziekles te geven. Ze missen de nodige tools, vaardigheden en ervaring die een vakleerkracht heeft. Door een aantal muzieklessen samen in de klas te geven, word al een goede basis gelegd! We gaan daarbij uit van wat een leerkracht al wel kan en maken daar gebruik van. Gecombineerd met een aantal extra tools, die we gelijk terplekke kunnen oefenen en uitproberen, wordt het vak muziek op school al gauw naar een hoger plan getild!

Laat je gegevens achter en ik neem zo snel mogelijk contact met je op!